Europejskie Stowarzyszenie Edukacji Dorosłych (EAEA) w czerwcu 2024 roku opublikowało Manifest „Uczenie się dorosłych w XXI wieku: Moc i radość uczenia się”, który podkreśla kluczową rolę edukacji dorosłych w transformacji jednostek i społeczeństw. Dokument wskazuje, że uczenie się przez całe życie jest niezbędne do budowania bardziej sprawiedliwego, zrównoważonego i innowacyjnego świata.
Edukacja dorosłych jako odpowiedź na kluczowe wyzwania
EAEA identyfikuje dziewięć głównych wyzwań, którym edukacja dorosłych może sprostać:
Pokój i demokracja – wspiera aktywne obywatelstwo, dialog i pojednanie między ludźmi.
Zrównoważony rozwój i zielona transformacja – kształtuje postawy i umiejętności na rzecz ochrony środowiska.
Dobrostan i odporność – zwiększa pewność siebie, pomaga w radzeniu sobie ze zmianami i wyzwaniami.
Umiejętności życiowe – rozwija kompetencje podstawowe i kluczowe, m.in. cyfrowe, językowe, finansowe i zdrowotne.
Inkluzja i sprawiedliwość społeczna – zapewnia dostęp do edukacji osobom z trudniejszym startem.
Zatrudnienie i praca – wspiera rozwój zawodowy i zwiększa szanse na rynku pracy.
Cyfryzacja – zmniejsza wykluczenie cyfrowe i przygotowuje do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.
Zmiany demograficzne i migracja – promuje aktywne starzenie się i integrację migrantów poprzez edukację.
Polityki europejskie i międzynarodowe – wspiera realizację strategii dotyczących wzrostu gospodarczego, innowacji i zmian klimatycznych.
Budowanie „Uczącej się Europy”
Manifest wzywa do stworzenia „Uczącej się Europy”, w której edukacja dorosłych odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości. Rozwijanie kompetencji, wiedzy i umiejętności w dorosłości wpływa na jakość życia, wspiera rozwój gospodarczy oraz buduje społeczeństwo oparte na równości i innowacjach.
Edukacja dorosłych to inwestycja w lepszą przyszłość – dla jednostek i całych społeczeństw.
Więcej informacji na temat Manifestu EAEA 2024 można znaleźć na stronie: EAEA Website