Kształcenie zawodowe odgrywa kluczową rolę w rozwoju jednostek i społeczeństw, wpływając nie tylko na umiejętności zawodowe, ale także na ogólny dobrostan uczestników. Badania wskazują, że uczenie się przez całe życie pozytywnie oddziałuje na zdrowie psychiczne i satysfakcję z życia, choć może wiązać się z pewnym poziomem stresu (Kierunki rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego – raport na temat trendów w edukacji zawodowej, podkreślający wpływ uczenia się na dobrostan: https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2023/02/07/xknlg4/kierunki-rozwoju-ksztalcenia-i-szkolenia-zawodoweg.pdf)
W kontekście edukacji, dobrostan definiowany jest jako dynamiczny stan, w którym osoba wykorzystuje swój potencjał, rozwija zdolności oraz radzi sobie z codziennym stresem (Dobrostan w edukacji – strona Komisji Europejskiej na temat wpływu edukacji na dobrostan psychiczny i fizyczny uczniów: https://education.ec.europa.eu/pl/education-levels/school-education/wellbeing-at-school)
Szkoły odgrywają kluczową rolę w promowaniu zdrowia fizycznego i psychicznego uczniów, rozwijaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych oraz tworzeniu wspierającego środowiska sprzyjającego nauce i rozwojowi osobistemu. Ciekawostką jest, że poczucie szczęścia i dobrostanu uodparnia nas zarówno psychicznie, jak i fizycznie, mając dobroczynny wpływ na relacje międzyludzkie oraz efektywność w nauce i pracy. (Szkolna pigułka szczęścia – o dobrostanie nie tylko na lekcji języka obcego – artykuł o tym, jak poczucie szczęścia wpływa na efektywność uczenia się i dobrostan w edukacji: https://wmodn.elblag.pl/szkolna-pigulka-szczescia-czyli-krotko-o-dobrostanie-nie-tylko-na-lekcji-jezyka-obcego/)
Dlatego tak ważne jest, aby kształcenie zawodowe nie skupiało się jedynie na przekazywaniu wiedzy technicznej, ale również na wspieraniu holistycznego rozwoju jednostki, uwzględniając aspekty emocjonalne i społeczne. Integracja podejścia skoncentrowanego na dobrostanie w programach kształcenia zawodowego może prowadzić do lepszych wyników edukacyjnych, większej satysfakcji z nauki oraz przygotowania uczniów do radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego rynku pracy.